این فسیل رباتیک نحوه حرکت سمندر باستانی را شبیه‌سازی می‌کند

تا کنون تصاویر و انیمیشن های مختلفی برای شبیه سازی موجودات ماقبل تاریخ ساخته شده که با توجه به ساختار فسیل ها و همچنین حدس و گمان دانشمندان، تا حدودی جانوران باستانی را به نمایش گذاشته اند. اما پژوهشگران EPFL سوئیس برای درک هرچه بهتر رفتارهای حرکتی موجودات ماقبل تاریخ، نوعی فسیل رباتیک طراحی کرده اند که نحوه راه رفتن یک دوزیست/خزنده را شبیه سازی می کند. فسیل رباتیک مورد بحث که به صورت مشترک توسط مؤسسه پلی تکنیک فدرال لوزان (EPFL) و دانشگاه humboldt برلین توسعه یافته، بر اساس فسیل موجودی به نام Orobates pabsti طراحی شده که از نظر زیست شناسی، نقطه عطف تاریخ تکاملی جانوران محسوب می شود. جانور شبیه سازی شده حلقه اتصال دهنده دوزیستان ابتدایی با خزندگان و پستانداران کنونی است جانور مورد بحث که شباهت هایی با سمندرهای امروزی دارد، در حدود ۳۰۰ میلیون…

تا کنون تصاویر و انیمیشن های مختلفی برای شبیه سازی موجودات ماقبل تاریخ ساخته شده که با توجه به ساختار فسیل ها و همچنین حدس و گمان دانشمندان، تا حدودی جانوران باستانی را به نمایش گذاشته اند. اما پژوهشگران EPFL سوئیس برای درک هرچه بهتر رفتارهای حرکتی موجودات ماقبل تاریخ، نوعی فسیل رباتیک طراحی کرده اند که نحوه راه رفتن یک دوزیست/خزنده را شبیه سازی می کند.

فسیل رباتیک مورد بحث که به صورت مشترک توسط مؤسسه پلی تکنیک فدرال لوزان (EPFL) و دانشگاه humboldt برلین توسعه یافته، بر اساس فسیل موجودی به نام Orobates pabsti طراحی شده که از نظر زیست شناسی، نقطه عطف تاریخ تکاملی جانوران محسوب می شود.

جانور شبیه سازی شده حلقه اتصال دهنده دوزیستان ابتدایی با خزندگان و پستانداران کنونی است

جانور مورد بحث که شباهت هایی با سمندرهای امروزی دارد، در حدود ۳۰۰ میلیون سال پیش در اروپا می زیسته و تا کنون فسیل های سالم زیادی از آن به دست آمده است. این موجود در واقع حلقه اتصال دهنده دوزیستان ابتدایی با خزندگان و پستاندارانی است که بعدها روی زمین پدیدار شدند که این موضوع، سمندر باستانی را به نمونه ایده آلی برای مطالعه درخت تکامل تبدیل می کند.

فسیل رباتیک

برای ساخت فسیل رباتیک Orobates pabsti، ابتدا محققان دانشگاه هامبولت یک شبیه سازی رایانه ای از نحوه حرکت آن (با توجه به ردپاهای یافت شده) توسعه دادند. این شبیه سازی رایانه ای با در نظر گرفتن جانوران هم خانواده مانند سمندرها و مارمولک ها اصلاح شد و در اختیار تیم EPFL قرار گرفت.

مهندسان مؤسسه پلی تکنیک فدرال لوزان نیز با در اختیار داشتن شبیه ساز رایانه ای و نمونه هایی از فسیل جانور مورد بحث، رباتی طراحی کردند که تمام رفتارهای حرکتی سمندر باستانی را عیناً تکرار می کند. نکته جالب اینکه نحوه راه رفتن Orobates pabsti شباهت بسیار زیادی به کیمن (نوعی تمساح) داشته و بدن آن در زمان حرکت نسبت به سایر هم خانواده ها ارتفاع بیشتری می گرفته است.

تحقیقات اینچنینی علاوه بر افزایش اطلاعات در حوزه مربوطه، به عنوان مستنداتی برای توصیف تکامل جانوران مورد استفاده قرار می گیرند و دانشمندان را یک گام دیگر به ارائه توضیح جامع و دقیق علمی از نحوه تکامل انسان نزدیک می کنند.

گفتنی است نتایج پژوهش اخیر در ژورنال معتبر Nature به چاپ رسیده و نحوه حرکت «OroBOT» نیز در ویدیوی زیر قابل مشاهده است:


منبع: این فسیل رباتیک نحوه حرکت سمندر باستانی را شبیه‌سازی می‌کند

Print Friendly, PDF & Email

این مطالب چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز از ۵ | تعداد امتیاز:

As you found this post useful...

Follow us on social media!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Avatar

وب کاران

طراحی وب سایت، طراحی گرافیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *